Får du ikke epost med passord? Sjekk spamfilteret på din email.

Digital markedsføring gjort enkelt og billig

De fleste av oss har et elsk/hat-forhold til digitale kanaler og dingser. Men at de som søker på ditt eller bedriftens navn i Google finner riktig informasjon, bør være et overkommelig mål for alle.

Ettersom rundt 90 % av alle kjøpsprosesser starter med et nettsøk, er nettet et utstillingsvindu hvor alle har tilgang og lyset er påslått døgnet rundt. Det finnes forskjellige måter å være tilgjengelig online, fra et ytterpunkt som oppføringer hos Gule Sider og Google My Business, til en hyperaktiv profil på det som for tiden måtte være det hotteste sosiale mediet.

Ikke nødvendigvis kostbart

Felles for både Google og sosiale medier er at det er gratis å opprette profil, og at bruken i befolkningen er enorm. I tillegg er det slik at kundene dine forventer å finne mer enn din kontaktinformasjon der. De ønsker å se eksempler og referanser på tidligere jobber som ligner på den de skal ha utført.

Det kan være verdt å ta med i beregningen at fire av fem nordmenn over 18 år er på sosiale medier daglig, og at du med moderat innsats når fram til mange der. Husk at i profesjonell sammenheng er det ikke bare kundene dine du treffer, men kanskje vel så viktig er den håndverkeren eller samarbeidspartneren du trenger til ditt neste prosjekt. For en del kan det være best, og utvilsomt billigst, å basere seg på gratistjenester, sammenlignet med egen nettside.

Her skal vi gå litt inn på noen tips og anbefalinger som er verdt å kjenne til og ta med i beregningen i din digitale markedsføring.

Hva skal du begynne med?

Du må være sikker på at de som vil nå deg finner kontaktinfo og et minimum av informasjon når de søker. Søk på navnet ditt eller bedriften din. Hva finner du da?

1. Lag en Google-oppføring

Hvis Google-søket viser en bedriftsoppføring, så er den gjerne automatisk generert. Du kan styre bildene og informasjonen selv gjennom Google My Business, det er enkelt og gratis. Det du ikke har kontroll på er anmeldelsene som kommer fra mer eller mindre fornøyde kunder. Og selv om dårlige tilbakemeldinger kan være lagt inn ved en feil, er det særdeles vanskelig å rette på det. Med Kardemommeloven i hånd minner vi om at det er dårlig stil å gi konkurrentene dårlig skussmål. Når du er i gang kan du også sjekke at GuleSider.no og 1881.no har de riktige opplysningene. Hvis ikke logger du på og retter opp.

2. Opprett en nettside

Med en nettside har du full kontroll på tekst og bilder. En av de enkleste, billigste og raskeste veiene til en velfungerende og tiltalende hjemmeside er tilbudet til håndverkerne i Optimeras lojalitetsprogram. Uansett er det enkle det beste – du trenger kontaktinfo (gjerne et kontaktskjema), beskrivelse av tjenestene bedriften utfører, og noen eksempler på gjennomførte prosjekter med bilder. Les mer om løsningen som inngår i lojalitetsprogrammet. 

3. Vær tilgjengelig i sosiale medier

Målgruppa har alt å si for hvilken kanal du bruker. Medinvestoren til det prosjekterte leilighetsbygget treffer du nok ikke enklest på TikTok, men trolig er den neste lærlingen din der.

Facebook og Instagram er fortsatt store og utbredt i bruk, spesielt blant de voksne. Førstnevnte kan komme høyt opp i nettsøk, og på den måten fungere som erstatning for en nettside. Begge er velegnet for å ta vare på historikken av innlegg, sånn at kundene kan bla i gamle bilder og poster om jobbene som har blitt gjort. Et bilde og et par ord kan enkelt deles fra mobilen til profilen på både Facebook og Instagram. Og du velger om det blir historier som er synlige et døgn eller blir liggende på profilen så lenge du ønsker.

Snapchat og TikTok har vokst kraftig de siste årene, og fenger de yngre. Siden disse kanalene er raske og flyktige, krever det hyppigere posting for å skaffe seg oppmerksomhet. LinkedIn er ikke direkte å regne som en sosial kanal, men de siste årene har det som opprinnelig primært var en CV-database blitt en arena for deling og gode faglige diskusjoner. Mest aktuell for større organisasjoner.

Verdt å merke

  • Kontoer bør opprettes av innehaveren av firmaet. Det er mange eksempler på vellykkede Instagram-profiler og Youtube-kanaler som må starte på nytt når nøkkelpersoner forsvinner.
  • Få ansatte til å like og dele innholdet dere lager til sine nettverk. Det har veldig mye å si for at algoritmene slår positivt ut og løfter postene.
  • Henvendelsene som kommer inn på den ene og andre måten må håndteres så snart det lar seg gjøre.

Noen faka om digital markedsføring

Søkemotorene Google og Bing

Det er her kampen om kundene starter, fordi ni av ti starter med å lese seg opp på nett før de kjøper produkter og tjenester. Det er mange annonser knyttet til populære søk (SEM), og treffene som vises i tillegg til de betalte plasseringene kalles «organiske» søketreff. Nøkkelen til en god organisk plassering ligger i SEO.

SEO = Søkemotoroptimalisering

Hvis du for eksempel søker på «Byggmester på Voss» ser du hvem som for tiden har sidene som er best utformet med tanke på SEO. De tre som i skrivende stund ligger øverst på organisk plass er Lindstad, Skjervheim og Steinsland. De har vunnet kampen om de verdifulle topprangeringene i søkeresultatet på Googles førsteside, som øker sjansen for at kunder tar kontakt.

SEM = Søkemotormarkedsføring

Annonsering hvor du for eksempel betaler for å vises på gitte søkeord, eller kombinasjoner av ord. Som «Byggmester Voss», «Snekker Voss» eller «Bygge terrasse Voss».

Algoritmer

Dette er regelsett som bestemmer hvilke poster som når opp i feeden din i sosiale medier. Ikke bare basert på dine tidligere reaksjoner, men også hva det er mest sannsynlig at du vil reagere på med kommentarer og klikk. Rangeringen av søketreff på nettsider i Google eller Bing styres også av algoritmer.

Google analytics

Statistikkverktøy for trafikken til nettsidene. Forteller hvilke sider som leses og hvor trafikken kommer fra.