Får du ikke epost med passord? Sjekk spamfilteret på din email.

HMS: Ta fri når du har fri

På tide å revurdere hvordan du tar fri når du har fri?

Sørg for å koble godt av når du ikke er på jobb. Det gjelder både å finne ro til å være deg selv og til å finne tid til å treffe venner - eksempelvis på café. Foto: iStock

Med en hektisk jobbhverdag preget av stramme delmål, arbeid i høyden under buldrende trafikk og skiftende arbeidsforhold, kan tankene fortsette å surre rundt prosjektets neste steg. 

Å koble av etter jobb er viktig for å ta vare på helsen og arbeidsgleden. 

Statistikk og stress

I fjor lanserte Raminent sin bransjerapport for byggenæringen, som inkluderte et bredt spekter fokusområder – også psykisk helse. 

Rapporten viste blant annet at ti prosent har vært sykemeldt én eller flere ganger i løpet av det siste året på grunn av stress eller annen psykisk lidelse knyttet til jobben. 

Et ønske om å levere kvalitet og å fullføre prosjekter i tide er naturligvis prisverdige egenskaper, men det kan også være en kilde til helsemessige plager hvis man ikke lærer seg å ta pauser. 

Tenk ikke alltid på jobben

Å konstant tenke på jobb kan føre til utbrenthet og stressrelaterte problemer. Å ta fri gir kroppen og hodet en sjanse til å hvile og restituere seg. 

Yt bedre

Når du er uthvilt og fokusert, kan du utføre arbeidet ditt mer effektivt. Resultatet blir gjerne også av høyere kvalitet. Du unngår feil som kan oppstå når du er distrahert eller overarbeidet. 

Balanse i livet

Å ha tid til hobbyer, familie og venner er viktig for livskvaliteten. Å skille jobb og fritid gir deg muligheten til å sette større pris på andre aspekter av livet ditt. Husk at målet ikke skal være å oppnå en perfekt balanse mellom jobb og fritid, men en realistisk en.

Støttes av forskning

Når det gjelder akkurat det siste punktet, en bedre balanse og et tydeligere skille mellom jobb og fritid, finnes det noen som forsker på akkurat dette feltet.

Professor YoungAh Park ved University of Kansas er en av dem. Hun understreker viktigheten av å koble helt ut og sier at dette er avgjørende for å unngå utbrenthet. Park poengterer også at det å koble ut ikke betyr at du bryr deg mindre om jobben eller oppnår mindre. Tvert imot, det å gi deg selv tid til å hvile og gjenopprette energi, fører til økt kreativitet, fornyet fokus og styrket evne til å møte arbeidsutfordringer med friskhet og energi.


EFFEKTIVE TIPS FOR Å KOBLE AV 

1. Sett grenser

Begynn med å gi deg selv den velfortjente pausen du trenger. Bestem deg for en fast tid for når arbeidsdagen er over, og hold deg til den. Dette vil hjelpe deg med å skape en tydeligere grense mellom jobb og fritid.

2. Lag en avslapningssone

Ha et sted i hjemmet ditt hvor du kan slappe av og lade opp. Det kan være en stol, et sted i hagen eller til og med et eget rom.

3. Planlegg fritidsaktiviteter 

Legg fritidsaktiviteter i kalenderen din på samme måte som du planlegger jobboppdrag. Dette gir deg noe å se frem til og hjelper deg med å prioritere fritiden din.

4. Unn deg selv noe

Husk å belønne deg selv for godt utført arbeid. Dette kan inkludere små gleder som å unne deg favorittmiddagen, eller større gleder som en langhelg ved kysten.

5. Lær å si nei

På tide å rive ned det målet om at man skal strekke døgnet for å få til alt! Det er viktig å sette grenser når det gjelder ekstra arbeid. Hvis du allerede har en travel uke, ikke nøl med å si nei til nye oppdrag som kan føre til overarbeid.

6. Skru på flymodus

.. eller bare legg fra deg mobilen i minst en halvtime. Teknologiutviklingen gjør at vi har de tekniske hjelpemidlene til å jobbe fra hvor som helst, når som helst. Samtidig gjør denne teknologien at vi blir engasjert i mye mer enn før. Det er enkelt å bli satt på kopi på en mail, og så vokser arbeidsmengden. Husk at det også fint går an og periodevis skru av pushvarsler på mail eller apper relatert til jobben.


 

Husk også å ta tilbake småpraten

Før i tiden var det vanlig å komme på byggeplassen tidlig, henge sammen i pauserommet før arbeidsdagen startet, med latter, spøk og prat.

I slike sosiale settinger er det litt enklere å merke det om noen ikke har det så bra.

I dag er det fort gjort heller å scrolle over skjermen enn bare å prate med kollegene. Så for å skape et godt arbeidsmiljø, som alle har noe å vinne på, kan man begynne med å legge vekk telefonen, særlig i kaffepausen eller lunsjen. Engasjer deg i samtalen for å skape et litt mer åpent og støttende miljø. Dette kan være spesielt viktig for dem som sliter litt for tiden. Og hvem vet, kanskje man samtidig kan plukke opp noen tips fra noen som har gjort noe kult i helgen.


TEGN PÅ UTBRENTHET

Om det ikke rammer en selv, kan det være det rammer en ansatt eller en medarbeider. Det første man kan gjøre er å forstå og anerkjenne tegnene på utbrenthet.

Når NHI beskriver utbrenthet, er det tre begreper som er sentrale:

1. Følelsesmessig utmattelse 

2. Følelsesmessig distansering 

3. Redusert personlig yteevne

Andre typiske kjennetegn:

  • Hodepine, anspente muskler, trykk over brystet, hjertebank, kvalme eller svimmelhet.
  • Endret søvnmønster – du sover mer eller mindre enn før
  • Endret appetitt
  • Problemer med mage/tarm
  • Du blir lett syk
  • Fremmedgjøring av jobbaktiviteter
  • Tretthet og slitenhet på jobb og når arbeidsdagen er over
  • Tap av arbeidsglede. Negativ eller frustrert i forhold til arbeidet du gjør, arbeidsplassen og kollegaer
  • Fysisk slitenhet. Orker ikke å gjøre mye på fritiden

 

Ramirent lanserte sin bransjerapport for byggenæringen i fjor, utformet med bakgrunn i en spørreundersøkelse Norstat og MediaCom har gjennomført. 

Undersøkelsen viste blant annet: 

  • Psykisk ubehag: 22 % av arbeidstakere opplever psykisk ubehag på jobb minst én gang i måneden.
  • Sykemelding knyttet til stress: 10 % har vært sykemeldt det siste året på grunn av stress, bekymring, angst eller andre psykiske lidelser knyttet til jobben.
  • Stressnivå: To av tre arbeidstakere føler seg stresset på jobb minst én gang i måneden, og 44 % føler seg stresset minst én gang i uken. Yngre arbeidstakere (20–34 år) med mindre enn to års erfaring føler seg oftere stresset enn eldre, mer erfarne kolleger.
  • Menn og psykisk helsehjelp: Menn søker sjeldnere psykisk helsehjelp enn kvinner og er oftere misfornøyde med den hjelpen de får. Dette kan føre til at menns psykiske helseproblemer ofte blir oversett/underdiagnostisert.
  • Konsekvenser og forebygging: Ansatte i bygg- og anleggsbransjen er overrepresentert i selvmordsstatistikken internasjonalt. Åpenhet rundt psykisk helse på arbeidsplassen kan forebygge både sykemeldinger og selvmord.