Får du ikke epost med passord? Sjekk spamfilteret på din email.

På fornavn med kundene

Optimera kåret nylig Siv Heggelund til årets selger, men når vi gratulerer og spør hvorfor, retter hun alt fokus mot inneselgerne og Optimeras konsepter.

Ingen solospillere i Optimera

Siv Heggelund fra Proff Sør påpeker at det ikke bare er selgere som står til disposisjon for kunden, men et helt lag av kundeorienterte rådgivere og spesialister.

– I Optimera er det alltid minst to par øyne på hver kunde. Du har én kundeansvarlig, som er din avtale¬ og utekontakt, men du har også en kjempedyktig inneselger, som ordner alt i det daglige. Inneselgeren er vel så viktig for byggmesterkunden som det jeg er, forteller Heggelund.

Og helst vil hun snakke om hva Optimera har å by på:

– Kan vi ikke heller rette fokus mot det vi faktisk selger? Alle konseptene vi tilbyr. For byggmesteren er det dette som er viktig – den styrken vi har på våre tekniske tjenester med mengdeberegning, statikk, energiberegning, samt lyd­ og brannberegning. Vi lager også arbeidstegninger, våtromstegninger og underlag for byggemelding. Og så må vi få fram Montasjeutstyr. Kundene må ha verktøy, og vi sørger for at de får det beste. Vi må også få fram at vi følger opp på byggeplassen og stiller med kompetanse der.

 Proffselger Siv Heggelund er årets selger 2022 og en av de mange proffselgerne i Optimera Proff Region Sør.
Optimera kåret nylig Siv Heggelund til årets selger. Helst vil hun snakke om hva Optimera har å by på.

Mengdeberegning

Heggelund peker på at hun kan gjøre en bedre jobb for kunder som bruker tjenesten mengdeberegning, fordi Optimera får et totalbilde over prosjektet og kostnadene på det kundene skal bygge.

– Det fører for eksempel til at vi kan finne løsninger, foreslå konstruksjonspakker eller elementleveranser. Vi kan legge frem hele regnestykket, hvor vi har tatt bort kapp, svinn, avfall, timer, rigg og stillas, og så kan vi vise dem tiden de sparer.

Velg blant tekniske tjenester, eksempelvis mengdeberegning som sikrer at du får riktige materialer til rett tid og rett sted.

Dør og vindu

– Hvilke andre konsepter vil du trekke fram?
– Her i Kristiansand har vi veldig dedikerte personer som jobber med dør og vindu. I til¬legg har vi en egen prosjektavdeling, som de kan støtte seg på. Dessuten er vi veldig flinke til å innhente priser fra flere leverandører for å sikre kunden beste pris og løsning.

Avfallet i retur

– Hva med logistikk?
– Først og fremst: Det er jo utrolig billig å få fraktet ting i Optimera. Og nå kan vi til og med avtale at vi tar avfallet i retur. Kundene kan sortere på byggeplassen i sånne store bager, og så kan vår bil, som kommer med varer, ta med seg avfallet på vei ut og levere det på det stedet hvor de har en returavtale på avfall.

Montasjeutstyr

– Etter tekniske tjenester, er kanskje feste¬midler og verktøy noe av det viktigste for en byggmesterkunde. Det er jo en jungel der ute. Men vi har gode leverandører, som sammen med våre egne merkevarer utgjør et stort konkurransefortrinn. Nå har vi også fått eget serviceverksted her i Kristiansand for repa¬rasjon av verktøy. Det har styrket konseptet enda mer etter at vi fikk Montasjeutstyr.

– Og arbeidsklær?
– Vi har nettopp hatt møte med en kunde som var veldig imponert over det vi har i butikken, men også det vi kan gjøre for dem opp mot den enkelte arbeidstaker. Vi sørger for at riktig logo blir korrekt plassert, setter opp et sortiment og holder styr på hvilke ansatte som har fått hva.

Etter tekniske tjenester, er kanskje festemidler og verktøy noe av det viktigste for en byggmesterkunde.

Lojalitetsprogrammet

– Er det andre ting du vil trekke frem?
– Ja, mange av de kundene som har inngått en avtale med oss blir veldig fornøyde når de oppdager det som ligger i lojalitets¬programmet. En av mine kunder hadde nettopp byttet til Tryg. Han ble veldig glad da han oppdaget at de fikk enda bedre priser bare ved å ringe til forsikringsselskapet og fortelle at de er kunde hos Optimera.

Med levering til byggeplass, kan du bygge og vi ta oss av resten.

Også en rådgiver

Siv Heggelund er stolt av tittelen som selger, men når vi spør henne om hun ikke også er en rådgiver, trekker hun frem en av forde¬lene hun har som selger.

– Vi i Optimera er veldig mye tettere på alle leverandører og industrien, og siden vi har vår egen tekniske avdeling, får vi tidlig vite om nye regler. Derfor er jo vårt team de aller beste å henvende seg til. Kundene vet at de får de beste varene og de tryggeste løsningene.

– Hvordan jobber du for å bygge tillit og et godt forhold til kundene dine?

– Du kjenner verdiene våre i Optimera? Offensiv, profesjonell og personlig. Dette er ikke tull, for det har vi i ryggmargen. Og jeg tør å påstå at det å være personlig er nesten like viktig som det å være profesjonell i vår bransje. For det skaper trygghet. Det betyr mye at man kjenner hverandre. En god relasjon er viktig, snakke litt om hytta, båten eller sønnen som skal begynne i barnehagen, men vi må også vite om driften, ansatte, visjon og planer. Vi må vite hvordan kunden vil ha det, og det går på alt. Alt blir bedre når vi for eksempel kjenner
de tre basene kundene har, vet hvordan de normalt vil ha ting levert, og når kunden er på fornavn med Kåre som styrer logistikken.

– Har du et råd å komme med til bygg¬mestere som leser dette?
– Ja, bruk selgerne bedre. Still spørsmål!

lydberegning er blant de tekniske tjenestene vi i Optimera kan tilby. Illustrasjonsbilde som viser håndverker på byggeplass, med forsøk på å holde støy ute.