Mersalg gir fornøyde kunder | Optimera

Hovedinnhold Hovedmeny

– Med vårt konsept ”God-Bedre-Best” ønsker vi å gjøre det enklere for våre byggmestere og håndverkere å veilede sluttkundene. Det vil alle tjene på, sier Thomas Schøyen fra Optimera.

– Det er ingen hemmelighet at vi i Optimera ønsker å gjøre det enkelt for våre kunder å drive med mersalg, sier Schøyen.  – Samtidig er det viktig å få frem at målet med mersalg ikke er å prakke på sluttkunden noe de egentlig ikke trenger. Målet er å gjøre det lettere for våre byggmestere å hjelpe kunden til å velge produkter og løsninger vi vet de vil bli mer fornøyd med over tid.

GOD KVALITET

Produkter med dette emblemet er bra nok til enkle oppgaver og er et rimelig alternativ.

BEDRE KVALITET

Produkter med dette emblemet er et hakk opp på kvalitetsstigen.

SUVEREN KVALITET

Produkter med dette emblemet er overlegne i utførelse og bruk.

God-Bedre-Best gjør det enkelt å selge mer

– Et viktig steg i dette er å tydeliggjøre hvilke fordeler man får ved å velge et produkt av en bedre kvalitet. I Optimera jobber vi derfor nå med å legge en plan slik at stadig flere produkter blir inndelt i kategoriene ”God- Bedre-Best”, sier Schøyen.

Alf Rune Stangeland_signaturhytten.no_sh_400x300.jpg Alf Rune Stangelands 5 tips

  1. Gi kunden informasjonen de trenger
    – For meg handler det egentlig ikke om mersalg, sier Stangeland. Det handler om å gi kunden den informasjonen han eller hun trenger, slik at de kan velge det som er best for dem i forhold til det budsjettet de har.

  2. Ikke bare tenk på selve kjøpsøyeblikket
    – Mitt utgangspunkt er enkelt: Jeg lever av fornøyde kunder, og da tenker jeg ikke bare på selve kjøpsøyeblikket. Det handler om hva jeg gjør både før, under og etter salget, sier han entusiastisk.

  3. Husk at kunden er travel
    – Husk at kundenes hverdag er minst like travel som din egen, sier Stangeland. De har dårlig tid, og din jobb som håndverker eller byggmester er å framstå som en fagekspert de kan stole på. Det betyr for det første at de er mottagelige for mine faglige innspill, samtidig som det er min jobb å gjøre valget så enkelt som mulig.

  4. Bruk din egen kunnskap
    – Vi kan bruke vinduer som eksempel,sier Stangeland. De vanlige standardvinduene fungerer  helt fint, og for enkelte kunder virker det kanskje rart at ikke jeg anbefaler dem. Siden jeg selger hytter på fjellet, vet jeg imidlertid av erfaring at det vil gi en langt mer behagelig opplevelse hvis spesielt vinduene på solsidene blir levert med soldemping. Dette er viktig fordi dagens hytter og hus er så godt isolerte, at en av de største utfordringene er at det blir for varmt inne om sommeren.

    – Dette er det likevel få av kundene som vet. Så når jeg gjør dem oppmerksom på at soldemping er tilgjengelig og at det vil gi dem en bedre opplevelse på sikt, så vil de aller fleste si ”ja takk” når de får tenkt seg om. Det samme gjelder forøvrig det å velge vinduer med aluminiumsbeslag. Her er argumentet at kunden vil slippe enklere unna når det gjelder vedlikehold.

  5. Gjør det enkelt for kunden
    – Våre hytter leveres med grunnet kledning med valgfri farge. For å gjøre det enkelt for kunden, gir vi alltid alternativ pris med ett eller to strøk til, men presiserer at grunning og ett strøk fungerer godt dersom kunden selv tar siste strøket når hytten er ferdig, sier Stangeland. – Poenget er at alt dette er selvsagt for oss som kan faget og kjenner alternativene. Min jobb er bare å gjøre kundene oppmerksom på hva de ulike alternativene innebærer.

HUSKELISTEN SOM GIR MERSALG OG FORNØYDE KUNDER

Som ekspert gjelder det å bruke egen erfaring og kunnskap til å veilede kunden. Da kan de velge det som er best for dem innenfor deres budsjett.

  • Gjør det enkelt. Kunden har en travel hverdag og trenger konkrete råd
  • Vis fram produktene du anbefaler
  • Ikke vis for mange alternativer. Det gjør det barevanskelig å bestemme seg
  • Få fram fordelene de kan oppnå innen budsjett- rammen, enten det er lyddemping, mindre vedlikehold, eller høyere komfort
  • Oppdater bestillingen med en gang, så kunden unngår ventetid og forsinkelser
;