Kundefokus i sentrum

Jeg er ikke så opptatt av om kundene er små eller store, sier Pål Brenni. Det jeg er opptatt av er at kundene får den oppmerksomheten de fortjener. I fjor ble Brenni kåret til årets selger i Optimera for fjerde gang.

Pål Brenni er stolt av å få heder og ære, men når vi spør ham hvilke triks han har i ermet, er svaret overraskende enkelt. – Jeg er bare veldig glad i jobben min og opptatt av at det jeg lover, skal jeg holde, svarer han. Samtidig trekker Brenni frem at han har et helt team i ryggen.

–  Uavhengig av størrelse, har du som kunde i Optimera, én ansvarlig selger. Han forteller at alle kunder i tillegg får et skjema med bilder og telefonnumre til kontaktpersoner, som de kan ringe til.

– Jeg holder kontakt med kunden jevnlig, når forholdet er etablert, møtes vi oftest bare i statusmøter, sier Brenni. For de fleste kunder er den den personen som sitter på kundeservice og tar imot ordrer som er viktigst.

Hverdagen må fungere

Pål Brenni har jobbet i Optimera siden selskapet het L. A. Lund, og siden den gang er det mye som har forandret seg. Tidligere var det viktigere med det fysiske besøket på byggeplasser, mens nå er jeg heller å regnes som en tidstyv, med mindre det er noe prekært som krever at jeg stikker innom. Det viktigste for Brenni er at alt er tilrettelagt for kunden, at logistikken fungerer som den skal og at alle varene ligger tilgjengelig i MinOptimera.  

Alle bruker MinOptimera

Brenni merker også at det er forskjell på eldre og yngre håndverkere. De yngre skal ha alt på nett. De bruker verktøyet MinOptimera fullt ut, bestiller varer, henter ut dokumentasjon, lager FDV og skaffer seg oversikt over fakturaer. De eldre bruker først og fremst MinOptimera til å finne varene de skal ha, til å lage tilbud og hente priser. Den nye generasjonen er også mer villig til
å prøve elementer og precut. De forstår umiddelbart at dette er god økonomi.

– Alle kunder er forskjellige og ingen bygger likt, sier Brenni.. Én bruker gips, membran og flis, mens en annen bruker våtromsplater og paneler. Vi prøver å optimalisere dette sammen med kunden for å finne den beste varepakka og den riktige fremdriften i forhold til byggeplassleveransene og kundens produksjon. Det er jo den som er styrende.

Logistikk er en viktig medspiller

Det viktigste i en nyetablert avtale, er å gå gjennom behovene til kunden. Det er mye som skal sorteres vekk, for å ha fokus på det som er viktig. I oppstartsmøtet snakker Brenni mye om logistikk, og Optimera er kjent i markedet for den gode logistikken.

Tomtene blir trangere, som et resultat blir også byggeplassen trangere, og logistikken er derfor desto viktigere. Én ting er å få riktig varer levert til riktig tid, men vi hjelper også til med å heise inn varer, både fra vår leveranse og fra eventuelle andre leverandører.

VFA populært

I tillegg til at Optimera scorer høyt på logistikkmodellen, mener Brenni at det er konseptene som gjør at Optimera ligger et hestehode foran konkurrenter. Mange av hans kunder benytter for eksempel Optimera på verktøy, festemidler og arbeidsklær.

– Noen har container på byggeplassen, mens andre har et skap som vi fyller på om morgenen. Dette fungerer veldig bra. Ti pakker med skruer koster kanskje 795 kroner, men prisen blir vesentlig høyere om du sender en mann i butikken, som bruker to timer.

– Og på kjøpet får kunden festemiddelkompetansen Optimera besitter. Det er trygt å snakke med en ekspert som kan svare på hvor mye en skrue for eksempel tåler i uttrekk, sier Brenni.

Konsepter med stort potensiale

Brenni snakker også varmt om Optimeras dør- og vinduskonsept, hvor mange flere kunder nå overlater hele ansvaret til Optimera. I tillegg trekker han frem konseptet innen kjøkken, garderobe og bad.

– Stadig flere av mine kunder tar nå kjøkkenleveransen selv. Vi har fått en sterk merkevare i AUBO, og så lenge det finnes et kjøkkensenter sånn noenlunde nær byggeplassen, ender det ofte med oppdrag.

Kort vei til de som kan hjelpe

– Optimera er størst i landet, svarer Brenni, men det jeg forteller kundene mine, er at uansett om du er liten eller stor byggmester, så er veien veldig kort til de menneskene du har behov for å snakke med eller møte. Vi holder en veldig høy servicegrad. Vi svinger oss rundt når det brenner, og vi bryr oss ikke om klokka er det ene eller det andre, avslutter Pål Brenni.

Andre nyheter

Smart å velge miljøvennlig

Det er ikke lenger nok å bare bygge. Det handler om å informere, slik at alle kunder kan ta de rette valgene som gir en økt merverdi.

Eliminerer unødvendig transport

Effektiv logistikk sørget for at AF Byggfornyelse overleverte prosjekt i tide.

Ta kontroll og øk effektiviteten

Optimera gir deg gode betingelser på styringssystemet Kvalitetskontroll.