Voldsom økning i MinOptimera-brukere

Stadig flere Optimera-kunder sparer seg for tid, penger og bekymringer. 60 prosent flere brukere var aktive i netthandelsløsningen i første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor.

Netthandelsløsningen MinOptimera for proffen har vært i drift i mange år, og spesielt de siste årene har bruken skutt fart. En lang rekke forbedringer og en modningsprosess blant kundene er med på å forklare økningen.

Rivende ordreutvikling

Antallet ordre i MinOptimera er i år opp 30 prosent, og økningen var like stor i fjor. Og de som tror det er et blaff kan smake litt på økningen fra 2017 til 2018: 80 prosent.

– Det er tydelig at flere hos hver kunde bruker MinOptimera, for eksempel at håndverkerne har tilgang for å kunne legge inn varer gjennom dagen. Så kan prosjektlederen fullføre en samlet bestilling til slutt, forteller Helene Lundsør, E-commerce manager for proffsegmentet i Optimera.

Generasjonsskifte?

Den høye økningen i antallet brukere gjennom lang tid kommer av flere forhold, uten at korona-effekten utgjør det største faktoren. Valget mellom digital eller fysisk handel dreier seg i stor grad om gamle vaner. Som kan være vonde å vende. En Virke-undersøkelse viser at kun 8 prosent har handlet byggevarer på nett.

– Jeg tror vi nå ser resultatet av et generasjonsskifte i bransjen, hvor yngre håndverkere tar med seg sine digitale vaner på jobben. Det sprer seg fort på byggeplassen når noen finner smarte løsninger på daglige rutiner, som bestilling av varer. En medvirkende årsak er ketchup-effekten av at byggebransjen er kjent for å være tradisjonell og har ligget etter på digitalisering, sier Magnus Bakken, avdelingsleder for E-commerce i Optimera.

Selv om mer av handelen foregår online, er det vesentlig at kundeopplevelsen fra byggevarehuset beholdes så langt det går.

– Det er viktig at vi ikke tar bort den personlige servicen og daglige kontakten kundene er vant til. Avtaleprisene ligger naturligvis inne for den enkelte, og proffkontakten hos Optimera og Montér er selvsagt like tilgjengelig som før, sier Lundsør.

Prosjektvis

I MinOptimera knyttes bestillinger til de forskjellige prosjektene håndverkeren jobber med.

– Det gir god kontroll og øker effektiviteten at handlekurvene samles på det riktige prosjektet. På den måten blir riktige varer levert til riktig prosjekt. Byggmesteren kan også lagre handlelister med gjentagende bestillinger på basisvarer. Eller prosjekter som er gjentagende og like, sier Bakken.

Flere små og mellomstore byggmestere bruker MinOptimera til kalkulering av varekost og arbeidstimer i tilbudene de sender kunder.

– Jeg tror nok at en huseier lar seg imponere av et tilbud som kommer i innboksen kort tid etter at befaringen er over, sier han.

Bekymringsfri BREEAM

Ved prosjekter som leveres i henhold til BREEAM-standard er det ufravikelige krav til produktene som benyttes. I MinOptimera er det derfor ulike miljøfilter for å sortere utvalget.

– Vi har flere entreprenører som ble veldig fornøyd da vi la inn varsling i tilfelle ansatte skulle komme til å bestille feil varer til prosjektet. Det er sånt som gir en mer bekymringsfri hverdag for prosjektlederen, sier Bakken.

Ferdig dokumentert med ett klikk

Dokumentasjonen fra prosjektene lagres automatisk, og kan enkelt eksporteres til en rapport. Ikke bare får huseier alt tilgjengelig på boligmappa.no, men det er spesielt en aktør som har omfavnet enkelheten.

– Skadeselskaper som for eksempel har renovering av et kjøkken etter vannskade, setter pris på at fagene samler all dokumentasjon på ett sted for rapporteringsformål, sier han.

Når boligeieren skal selge huset kan grundig dokumentasjon være med på å løfte verdien.

Om MinOptimera:

  • Man kan bestille fra telefon, nettbrett og datamaskin.
  • Lagerstatus og pris er alltid tilgjengelig.
  • Medarbeidere kan legge varer i handlekurv fra byggeplassen.
  • Alle innkjøp knyttes til riktig prosjekt.
  • Leveringstidspunkt styres fra MinOptimera.
  • Tilbud med kalkulering av varekost og arbeidstimer kan sendes kunde umiddelbart.
  • FDV, produktark, miljødokumentasjon med mer er tilgjengelig på varer der dette er et krav.
  • Dokumentasjonen fra prosjektene kan sendes/overføres direkte til boligmappa.no.
  • Nettbutikken har miljøfilter for å sortere ut BREEAM-godkjente produkter.
  • Hvis prosjektet er merket med BREEAM-filter, vil det varsles på e-post/telefon om feil vare bestilles.

Relaterte saker:

Boligmappa i MinOptimera

Å dokumentere blir stadig lettere - Nå er MinOptimera tilkoblet Boligmappa!

Bestill takstoler på nettet

Det har aldri vært enklere å bestille takstoler. Du bestiller dem på optimera.no og 48 timer senere mottar du et tilbud på mail. Les mer om bestilling av takstoler her.