- Aktuelt
- Nytt fra Optimisten
- Byggeplasslogistikk: Møt teamet som gir deg full kontroll på byggeplassen
Møt teamet som gir deg full kontroll på byggeplassen
Byggeplasslogistikk er en tjeneste som innebærer at Optimera tar ansvar for hele flyten av byggevarer frem til og inn på byggeplassen – inkludert planlegging, samkjøring, innbæring, mellomlagring, pakking og merking. Det gir bedre fremdrift, færre overraskelser og frigjør tid for håndverkerne.

Ny tjeneste: byggeplasslogistikk
Byggeplasslogistikk er ikke lenger forbeholdt de store entreprenørene. Nå kan alle få hjelp til å få rett vare på plass, til rett tid og uten unødvendig slit. Og det hele starter med noen svært pålitelige prosjektkoordinatorer.
Tre karer som kan mer enn logistikksystemer
Leif Arne Storbakk Johansen har bakgrunn fra både Bring og fiskeribransjen og kjenner Norge som sin egen bukselomme. Han holder til i Molde, men jobber nasjonalt.
– Jeg startet karrieren min med å bære IKEA-kjøkken, og har siden jobbet tett på alle deler av logistikkflyten, sier han.
Thore Bergersen startet som vikar for innbæring, og ble så skiftleder på byggeplasser i Oslo. Nå styrer han logistikken fra Østre Aker vei og har også ansvar for ressursplanleggingen på innbæringslagene. Ved siden av jobben er han vakt på utesteder i Trysil og bor på småbruk med dyr og unger.
Eivind Opdahl er utdannet møbelsnekker, har jobbet som tømrer og har vært butikksjef i et byggevarehus. Han kom inn i Optimera via innkjøp, og jobber nå med byggeplasslogistikk i Oslo-området.
Hva er byggeplasslogistikk?
- Optimera tar ansvaret for all vareflyt på byggeplassen
- Samkjørt levering
- Mellomlagring og merking
- Innbæring og sonepakking
- Prosjektkoordinator som bindeledd mellom byggmester og leverandører
Hvorfor er det mer bærekraftig?
- Færre transporter og bedre utnyttelse
- Mindre svinn og skade
- Bedre HMS for tømrerne
- Varene kan leveres med el-lastebiler
Byggmesteren kan også bestille
Tidligere har Optimera ved flere anledninger hatt ansvaret for byggeplasslogistikken i storskala prosjekter. Men nå, med et godt innarbeidet team og tydeligere tjenester, er det mulig å tilby dette også til byggmestere og mindre entreprenører.
– Det begynner gjerne med at kundeansvarlig i Optimera forteller at vi kan bidra. Så kobles vi på i en tidlig fase og kan planlegge hele varestrømmen, sier Leif Arne Storbakk Johansen.
– Det gjør at vi kan få alt riktig levert, i riktig rekkefølge, og inn der det skal.
– For en byggmester som bygger to boliger samtidig, kan vi stille med to mann og bære inn alt, sier Eivind Opdahl, uten at kunden trenger å være til stede.
– Det er billigere enn å bruke tømrere til å bære, og de kan bygge isteden. Samtidig får du varene der de skal være, akkurat når du trenger dem.
Når prosjektene ligger bakpå
Flere av kundene kommer til Optimera når prosjektet allerede er i ferd med å skli ut.
– Vi har hatt oppdrag der entreprenøren lå seks måneder etter fremdriftsplan, sier Thore Bergersen.
– Da er det dagsbøter i horisonten, og det eneste som nytter er å få inn en gjeng som kan bære, sortere og rydde på strak arm.Vi har flere ganger fått ros for å ha snudd situasjonen. Men det er klart, det hadde vært billigere for dem å få oss med fra start.
– Et annet eksempel er en bolig i Oslo som skulle pusses opp og selges før påske. Vi bar inn gips, gulv og en peis via en trang baktrapp for å få prosjektet i mål. Vi gjør det som trengs for å få kunden i havn.

«Optimera har bestemt seg for å tjene penger på byggevarene – ikke på logistikken – og beregner ingen fortjeneste på dette.»
– Kathrine Ruud Backe, leder Byggeplasslogistikk hos Optimera

Helst tidlig inn
Eivind Oppdal påpeker at det er en stor fordel å få være med tidlig i planleggingsfasen:
– Får vi gjort leveransene før bygget er tettet, kan vi heise inn varer rett til riktig etasje eller rom. Det sparer både tid og krefter – og gjør hele jobben mye mer effektiv.
Med Optimera på laget får kunden én koordinert logistikkpartner, uavhengig av hvor varene kommer fra. For eksempel kan elektriker, rørlegger og ventilatør bestille alt på én gang, få det levert til et mellomlager, og deretter få varene på plass på byggeplassen, til riktig sone og riktig tidspunkt.
Lønnsomt også på mindre jobber
Foreløpig har de fleste prosjektene vært store. Men det er i ferd med å snu. Skadesaneringsfirmaer bruker tjenesten på de fleste oppdrag, og fremover vil mange byggmestere oppdage fordelen med å sette bort byggeplasslogistikken til Optimera.
– Det vi ser er at tømrere som først har vendt seg til at de slipper å bære gipsplater, ikke vil tilbake. Det handler om å bruke kreftene der de gjør størst forskjell – på selve byggingen, avslutter Thore Bergersen.
Vil du vite mer?
Ta kontakt med din faste selger i Optimera for å høre hvordan byggeplasslogistikk kan forenkle hverdagen på ditt neste prosjekt.

Vil du vite mer om byggeplasslogistikk?
Med tjenester innen byggeplasslogistikk fra Optimera kan du redusere forsinkelser, feilleveranser og unødvendig tidsbruk på transport og materialhåndtering. Du bygger – vi tar oss av resten.
11.09.2025