- Aktuelt
- Nytt fra Optimisten
- Elektrisk vs. Diesel: hva passer for deg?
Elektrisk vs. Diesel: hva passer for deg?
Selv om en elektrisk varebil ofte er litt dyrere enn diesel, kan du spare store summer på drivstoff, bompenger og vedlikeholdskostnader. Her er faktorene du bør vurdere før du gjør ditt valg.

Elektrisk vs. diesel: Hva passer for deg?
Den elektriske varebilen VW ID. Buzz Cargo ble Norges klart mest solgte varebil i 2024, uavhengig av drivlinje. Den har en elektrisk rekkevidde på inntil 454 km og et lasterom på 3,9 m3. ID. Buzz Cargo leveres også med firehjulstrekk, men kommer kun som elektrisk.
Den mest solgte varebilmodellen i 2024, som både leveres som elektrisk og med dieselmotor, er den større Ford Transit Custom. Som elektrisk har den en rekkevidde opptil 329 km og et lasterom på 5,8-6,8 m3.
Besparelser på bom og parkering
Med utgangspunkt i nye Transit Custom/E-Transit Custom, har Optimisten fått hjelp av Norges største leasingselskap Ayvens (tidligere Leaseplan) med å vurdere hvilken drivlinje som er mest lønnsom for ulik bruk.
– Hvis du jobber i Oslo er regnestykket enkelt. Her kan den årlige besparelsen med gratis bompenger og parkering fort bli stor. Er du flink og bare lader billig hjemme eller på jobb vil det også være en fordel med elektrisk varebil. Samtidig er de elektriske varebilene gjerne dyrere i innkjøp. De er også langt mindre lønnsomme om du er avhengig av kostbar hurtiglading, sier analytiker og biløkonomiekspert i Ayvens, Gjermund Grivi.
Oslo har blant annet garantert at elektriske varebiler kjører gratis i bomringen til 2030. Du parkerer gratis på alle kommunale plasser, og kan søke støtte til ladere på arbeidsplassen eller hjemme hos den ansatte (krav om bosted i Oslo). Samtidig stiller kommunen krav til at alle oppdrag for dem skal være med el-varebil fra i år.
Konkurransefordel
– Det som er ganske sikkert er at stadig flere kommuner og private aktører kommer til å stille denne type krav.
Når det skjer, er imidlertid usikkert. Rent konkurransemessig for bedriften kan det derfor være en fordel med elektrisk varebil – fordi kundene dine forventer at du leverer tjenester med et nullutslippskjøretøy, sier Grivi.
Siden en elektrisk varebil har færre slitedeler og trenger mindre vedlikehold enn en dieselvarebil, anslår også Ayvens at utgifter til service og vedlikehold er omtrent halvparten med en elektrisk varebil som E-Transit Custom.
Flest velger diesel
Omtrent 3 av 10 nye varebiler som ble solgt i Norge i 2024 var elektriske. Det betyr samtidig at det store flertallet, hele 7 av 10, fremdeles velger en varebil med vanlig dieselmotor.
– Når det gjelder E-Transit Custom, og flere andre elektriske varebiler, leveres disse ikke med firehjulstrekk. Det må du ofte velge diesel for å få. Det ser vi at det er svært mange som gjør. Vi må huske på at Norge er et land hvor dette mange steder nærmest blir sett på som en nødvendighet, sier Gjermund Grivi.
Større verdifall for elbiler
Ayvens bilekspert trekker også frem verdifall, som en viktig faktor som skiller elektrisk varebil fra dieselvarebilene.
– Teknologiutviklingen skjer spesielt raskt på elektriske biler om dagen. Det som er en bra rekkevidde i dag, kan oppleves som altfor kort om fem år når bilen skal selges. Derfor er det en viss usikkerhet knyttet til hvor mye el-varebiler synker i pris. Tenker du fem år frem i tid kan det hende det selges langt færre nye dieselvarebiler i Norge, noe som igjen kan bety at din brukte dieselvarebil blir mer verdt som brukt, sier biløkonomieksperten.
Ayvens prognoser viser at dieselvarebiler som Transit Custom over en 5-års periode vil ha et lavere verdifall enn en elektrisk varebil. Regnestykkene deres har tatt utgangspunkt i 25 000 kjørte kilometer i året – som er gjennomsnittet for deres leasingflåte av varebiler.
Elektrisk varebil +/-
+ Ofte gratis bompenger og offentlig parkering
+ Lavere servicekostnader
+ Lavere driftskostnader – om du ikke bruker hurtiglader
+ Bedre kjøreegenskaper
- Høyere innkjøpspris
- Høyere verdifall
- Få modeller med firehjulstrekk
- Dårligere rekkevidde, spesielt på de kalde dagene
21.03.2025