- Aktuelt
- Nytt fra Optimisten
- Norges beste logistikk
Norges beste logistikk
Å være sjåfør av byggevarer er ikke som å kjøre paller fra et lager til et annet. Ingen lass er like. Man har alt fra trelastpakker, platepakker, store skyvedører og lange i-bjelker til små spikerpakker, og sjåførene må kunne organisere lasten på bilen slik at man forhindrer skader.
Kristoffer kjører en Scania P370 4X4. Den har kort akselavstand, høy bakkeklaring og god svingradius og egner seg spesielt godt for små byggeplasser hvor de vanlige treakslede bilene ikke kommer fram.
Varene som skal med på første tur står allerede klare når Kristoffer ankommer Optimera sitt logistikksenter på Barkåker i Vestfold. Kristoffer er også truckfører og foretrekker å laste bilen selv. Han kjenner bilen best og er opptatt av at byggevarene lastes i riktig rekkefølge og på en sikker måte.
Varer som ikke tåler at tyngre ting plasseres oppå, må øverst på lasteplanet og ender derfor også ofte opp med å bli levert først på kjøreruta.
Alt stroppes på en hensiktsmessig måte. Her bruker Kristoffer en hjørnekasse for å unngå at sporene i sponplatene får skader.
«En effektiv byggeplass har god logistikk. Optimera er spesialister på logistikk, og leverer byggevarene der de trengs, når de trengs»
En halvtime før ankomst byggeplassen ringer Kristoffer byggmesteren og forteller at byggevarene er på vei. Hvis kunden ikke er til stede, avtaler han også hvor materialene skal plasseres på byggeplassen.
Vel framme i Grenaderveien i Tønsberg hvor byggmester Bjarne W. Sørensen jobber med et tilbygg til Wang Toppidrett, bestemmer Kristoffer seg for hvor det er best å plassere bilen. Bilen har firehjulstrekk og luftfjæring bak, som kjenner etter hvor mye vekt det er på bilen til enhver tid. Er det mye vekt bak, gir dette også vesentlig bedre løftekapasitet til krana, som på denne bilen er en 15 meter lang 19 tonnmeter.
Alle kolli scannes, både når varene lastes på bilen og når de leveres, og kunden signerer for mottatte varer. Hvis kunden ikke er til stede, legger Kristoffer inn navnet på den kunden han snakket med. Samtidig tar han bilde av varene. Skulle det oppstå en situasjon senere, kan både selger og kunde gå inn og se på bildet.