- Aktuelt
- Nytt fra Optimisten
- Testlab på Montér Lillestrøm
Tester fremtidens byggevarehus
I testlabben på Montér Lillestrøm utvikler Optimera konsepter som gjør hverdagen enklere og mer lønnsom for byggmestere.

Montér Lillestrøm er ikke som andre byggevarehus – her testes og utvikles nye løsninger for byggmestere.
Testlab for nye løsninger
– Det er en kjensgjerning at utviklingen av butikkene i byggevarekategorien har gått for sakte. Med dette testmiljøet skal konsepter testes ut før det iverksettes i alle våre nærmere 150 byggevarehus, sier markedsdirektør i Optimera, May-Nina Alstad.
Det hele er et kontinuerlig testprosjekt hvor byggevarehuset Montér Lillestrøm fungerer som testlab, samtidig som butikken er åpen som et helt vanlig byggevarehus.
Her har det i snart et år løpende blitt testet en rekke nye konsepter. De første er allerede rullet ut i Montérs byggevarehus over hele Norge.
Samspill mellom nett og butikk
– Vi har jobbet mye med å gjøre samspillet mellom vår totalfornyede e-handelsløsning MinOptimera, nettbutikk og fysisk butikk enda bedre. Målet er hele tiden at proffkundene våre skal få flere oppdrag, bruke mindre tid på papirarbeid og handleturer, samtidig som mersalget deres øker, sier Alstad.



Energikrav gir nye muligheter
Med strengere krav fra EUs bygningsdirektiv (EPBD) og norske myndigheter om hvor energieffektive norske boliger skal være frem mot 2030, er det åpenbart mange norske boliger som vil måtte oppgraderes. Gjennom tjenesten Energiportalen har byggmestere nå selv tilgang til et unikt verktøy for å ta del i den økte oppdragsmengden som vil komme.
– Energieffektivisering vil bli en svært viktig inntektskilde for byggmestere. Med Energiportalen får de en analyse av en bestemt bolig som viser hvor mye energieffektiviseringstiltak kan spare privatkunden, og i hvilken rekkefølge de bør gjennomføres. Dette kommer som en rapport som kan brukes av byggmesteren for et innsalg til kunden, sier Montérs konseptansvarlig for Byggeservice, Christoffer Rukke.
Smarte utstillinger som selger
I testlabben på Lillestrøm satses det på inspirerende utstillinger av kjøkken, gulv, garderobe, interiørbord, dør og vindu, tak, garasje og varmepumper. Her får proff- og privatkunder gode råd og veiledning, også i forbindelse med større og mer avanserte prosjekter, av kompetente fagfolk.
– Utstillingene og våre dyktige fagmedarbeidere gir også byggmestere en unik mulighet til å vise kundene produktene og styrke sin profesjonelle profil. Kunden får en bedre opplevelse og hjelp til å ta gode valg, enten sammen med byggmesteren, eller selv via Byggeservice.
Qr-koder gjør det enkelt
Flere av utstillingene i testlabben har blitt utstyrt med QR-koder. Dette har vist seg å være svært populært.
– Ved å merke gulvprøven i våre gulvutstillinger med en QR-kode, kan kunden via sin egen mobil gå inn i nettbutikken og få mer informasjon om produkt, lagerstatus, bestille og få produktet levert dit de ønsker. Dette er noe vi trolig vil ta ut på flere varekategorier fremover, sier Rukke.
Andre nye innovasjoner er løsningen med interiørbord hvor kunder kan sammenligne gulvprøver, listverk og farger. De har også et pågående forsøk hvor kundene selv kan hente ut malingen når den er ferdigblandet.

«Proff» vareplassering
Varene i testlabben er strategisk plassert for å passe proffens handlemønster. For eksempel er festemidler plassert i overgangen mellom inne- og utebutikken, noe som gjør det enkelt for dem som handler ute og betaler inne.
Ifølge Rukke har de har lært mye av testprosjektet på Montér Lillestrøm.
– Det handler om riktig plassering av produkter, tjenester og levere en helhetlig, enkel og sømløs kundeopplevelse fra nett til butikk. Kundetilbakemeldingene vi får på våre nye konsepter, fra både proff- og privatkunder, er derfor uvurderlige.
«Målet er hele tiden at proffkundene skal få flere oppdrag og bruke mindre tid på papirarbeid»
– May-Nina Alstad, markedsdirektør i Optimera
20.03.2025