- Produkttjenester
- Byggeplasslogistikk
Byggeplasslogistikk som sparer deg for tid og penger
Effektiv logistikk holder prosjektene dine i rute og reduserer kostnader. Med tjenester innen byggeplasslogistikk fra Optimera kan du redusere forsinkelser, feilleveranser og unødvendig tidsbruk på transport og materialhåndtering. Du bygger – vi tar oss av resten.

Når logistikken fungerer, har du alltid de varene du trenger, når du trenger dem. Vi vet vi hvor viktig dette er i din arbeidshverdag. Kundene dine forventer at du kan levere raskt. Det er derfor vi har bestemt oss for å være best på logistikk.
Vi ser at stadig flere benytter seg av byggeplasslogistikk. Effektivisering er en del av det, for uten god byggeplasslogistikk kan det bli dyrt. Har du orden på logistikken, vil du snart oppdage at det sparer deg for tid, krefter og kostnader.


Du bygger - vi tar oss av resten
Optimera hjelper deg med hele eller deler av byggeplasslogistikken med tjenester som:
- Tredjepartslogistikk
- Nattlevering
- Mellomlagring
- Bæring
- Prosjektkoordinator
Kun 50% av tiden din går til selve byggingen
Hvorfor benytte Optimera byggeplasslogistikk?
Optimera selger direkte til håndverkere og byggeledere som bestiller hvert sitt. Vi er som Oda for byggeplasser og leverer alt du trenger rett «på døra» til avtalt tid. Slik slipper du å bruke tid i butikken for å hente varene og transportere dem hjem til byggeplassen. God planlegging reduserer tidsbruken på butikkbesøk, frakt og levering, og dermed også kostnadene.
Med Optimeras løsninger innen byggeplasslogistikk, kan du bruke tiden og ressursene dine på å produsere. Vi vet at i et gjennomsnittlig byggeprosjekt vil erfaringsmessig 50 prosent av tiden gå med til selve byggingen. Hele 25 prosent går med til logistikk som henting av materiell, bæring osv. Når en fjerdedel av arbeidstiden til fagarbeidere og byggledere går med til logistikkoppgaver, har dette lite med produksjon å gjøre. I tillegg kommer feil varer og materiell som ikke blir levert i tide.
Ha med byggeplasslogistikk helt fra start
Det er mye vi i Optimera kan gjøre for å redusere kostnadene, men bestem deg for å få logistikk inn i en tidlig fase av prosjektet, for husk at vi og byggledelse er med på samme premisser. Når kontrakter er signert, er prosessen allerede i gang og det er vanskeligere å få til en smidig logistikk.
Når man blir enige før avtale inngås, vil logistikken gå mer smertefritt og du unngår feil og eventuelle forsinkelser.

3PL – tredjepartslogistikk
Du kjøper en tjeneste for å spare på noe annet, for eksempel verdifull tid som heller kan brukes på byggeprosjektet. Å kjøpe tjenester innen byggeplasslogistikk kan du faktisk spare penger på. Der du henter mest er tredjepartslogistikk (3PL) - et egenutviklet konsept for byggeplasslogistikk fra Optimera.
Tredjepartslogistikk går kort ut på at Optimera håndterer gods på vegne av andre. Med egne distribusjonslagre i Norge kan forskjellige grossister levere varer til Optimera som igjen kan samlaste og levere materialer videre til byggeplasser. For deg som er entreprenør eller håndverker, betyr det at du slipper å koordinere og transportere byggvarer fra flere ulike grossister. Du sparer deg for både tid og penger på planlegging og transport og kan bruke tiden på jobben på byggeplassen.
Nattlevering
Med nattlevering har du alt klart på byggeplassen når arbeidsdagen starter. Optimera kan levere ettermiddag og kveld når det ikke er så mange på byggeplassen, med dertil minimal risiko for ulykker ved lossing. Dessuten sparer du deg for unødvendig belastning med lossing og bæring.
Ved å samlaste reduseres antallet kjøretøy og dermed også faren for ryggepåkjørsler. Også sikkerheten for området rundt byggeplassen forsterkes ved god byggeplasslogistikk. 90 prosent av gods transporteres mellom klokken 7 og 9 mandag til torsdag. Dette betyr mange store biler med mange tonn last, biler som har en betydelig blindsone. I stedet for å hente byggevaren på morgenen når mange er på veien og barna går til skolen, kan Optimera sørge for at alt leveres utenom rushtid og skoletid, for eksempel med nattlevering.


Bruk av prosjektkoordinator
En prosjektkoordinator er et ekstra bindeledd mellom selger (Optimera) og kunden (byggleder etc). Prosjektkoordinatoren sørger for å følge planene og ta ad hoc oppgaver som kan oppstå. Fordelen ved å bruke prosjektkoordinator er flere:
- Det er enklere å følge opp bestillinger og leveringer
- Bedre planlegging ned i detaljer
- Sørge for riktige leveringer til riktig tid
- Du får varsler om f.eks. forsinkelser og utsettelser og hjelp til å finne eventuelt andre løsninger
ved behov kan prosjektkoordinatoren bli med på første levering
Den typiske prosjektkoordinatoren hos Optimera er strukturert, praktisk anlagt og ser løsninger på en byggeplass. Dette er en person som sier ifra, samarbeider og er god på samspill med mennesker.

Tryggere byggeplass med proff logistikk
Hvert år skjer det mange ulykker på norske byggeplasser. God logistikk kan være med på å redusere faren betraktelig, både for håndverkere og mennesker som beveger seg utenfor byggeplassen. Du slipper slitasjen som kommer med å sjaue varer og heller starte dagen med å produsere. Som snekker, tømrer eller byggleder kan du spare kroppen og stå lengre i jobben.