FDV er blitt mye enklere | Optimera

Hovedinnhold Hovedmeny

– FDV­rapporten er raskt unnagjort med MinOptimera, sier Marit Omland i Vetnes Bygg. Hun er imponert over hvordan digitaliseringen gjør administrative oppgaver enklere.

Marit Omland begynte som kontormedarbeider i Vetnes Bygg 1. juni 2021 etter å ha vært borte fra byggebransjen i ti år. Hun har mye positivt å si om MinOptimera. 

Kommer kundene til gode

– Jeg synes det er bra å se hvordan man kobler dokumentasjonen til riktig produkt. MinOptimera er nyttig, brukervennlig og bidrar til at jeg kan jobbe mer effektivt. Det er tross alt målet vårt å stadig bli bedre. Alt i alt kommer det kundene til gode.

Marit jobber med administrative oppgaver. Først og fremst fakturering, oppfølging og dokumentasjon av prosjekter.

Effektivt og tilgjengelig

– Jeg bruker MinOptimera til internordre. Det handler om å få varene inn på riktig prosjekt, med riktig pris. Administrasjonen hos oss bruker MinOptimera når de skriver tilbud, til å søke etter produkter, sammenligne, finne priser og se om varene er på lager.

– For oss er tilgjengelighet og leveringstid viktig, så MinOptimera er flittig i bruk i sammenheng med planlegging av prosjekter, kalkyler, pristilbud og prisoverslag.

Det blir helt klart mer effek­tivt når du kan bruke ett og samme system, og ikke minst at vi alltid har oppdaterte priser, sånn at vi har kostnadskontroll.

Veldig enkelt

– Vi bruker FDV på alle prosjekter der vi ser at det er FDV­dokumentasjon i MinOptimera. Hvis vi har andre leverandører, kobler vi den FDV­dokumentasjonen mot dokumentet vi produserer i MinOptimera. Det er veldig enkelt.

– Vi har så vidt begynt å ta i bruk det med å koble mot boligmappa.no, men vi har et dokumentarkiv som hører til hvert prosjekt via vårt regnskapssystem, og FDV­dokumentasjonen legger vi som en del av sluttfak­turaen til kunde. Det er bare drag-and­-drop.

Et firma i vekst

Torje Vetnes startet Vetnes Bygg for 10 år siden. Nå har de et stort team med byggmester, prosjektledere, snekkere tomrer og betong-fagarbeidere, er en av de største aktørene i sitt lokalområde og er forhandlere av Vestlands Hus. I tillegg har de fokus på lærlinger og tar inn to-tre lærlinger i året. De gjør alt fra nybygg til tilbygg, renovering og servicejobber. 

- De siste tre, fire årene har det akselerert veldig med tanke på omsetning, ansatte og etterspørsel etter prosjekter, kan Torje avsløre. 

Administrativt fokus

Torje forteller at økonomien ikke var lett til å begynne med. 
- Det var vrient i starten da jeg vekslet mellom å være ute samtidig som jeg jobbet med det administrative. Hadde jeg fortsatt sånn, ville det vært veldig begrenset hvor mye vi kunne vokse. 

Det er ikke sunt å jobbe 60 timer i uka. Når man setter dokumentasjon etc. i andre og tredje rekke, så er ikke det en fremtidsrettet måte å drive bedrift. Derfor har vi valgt å ha fokus på system og kontroll. 

Nytteverdien synlig fra kontoret

- Vi har vært kunde i Optimera omtrent halve bedriftens levetid - fem, seks år. Vi brukte MinOptimera umiddelbart. Det var jo også et av salgsargumentene til Montér og Optimera. De skrøt av dette verktøyet, og det fungerte greit fra begynnelsen. Nå brukes det bare mer og mer. Jo mer du sitter på kontoret, desto mer ser du behovet for kontroll og oversikt, og da oppdager du nytten av selve Optiemra systemet.