Det er på byggeplassen vi tjener penger | Optimera

Hovedinnhold Hovedmeny

– Da er det dumt å bruke tid på å rydde opp i feilleveranser eller slite med unødig papirarbeid. Heldigvis har vi funnet løsningen, sier Martin Thomsen fra Oslo Bad.

– For at sluttkundene våre skal føle seg trygge, har vi i Oslo Bad prioritert tett og personlig oppfølging med våre samarbeidspartnere, sier avdelingsleder Martin Thomsen. Men det å skape rom til dette i en allerede travel hverdag var lettere sagt enn gjort.

Jaktet på tidstyver

– Vi startet derfor jakten på tidstyver, og fant raskt ut at en av våre svakheter var feilleveranser. Vi bestemte oss derfor for å bruke MinOptimera for å øke effektiviteten, og det var definitivt et riktig valg. Allerede etter kort tid merket vi en tydelig forbedring, sier Thomsen.

Inntjeningen ligger på byggeplassen

– Selv jobber jeg mest med tilbudsberegning og drift av prosjekter. Av våre 19 ansatte i Oslo Bad og Oslo Bolig er vi bare fire i administrasjonen. Resten jobber som utøvende håndverkere. Målet vårt er derfor å holde disse 15 mest mulig engasjert på de ulike byggeplassene. Det er tross alt der inntjeningen ligger, humrer han. Martin_Thomsen_400x300.jpg
Martin Thomsen, avdelingsleder Oslo Bad

MinOptimera reduserer risikoen for feil

– Siden vi allerede jobbet med å profesjonalisere driften, var det et enkelt valg å starte med MinOptimera. Jo flere ansatte med personlig kontakt med selger, desto flere ledd hvor misforståelser kan oppstå. Ved å opprette nye prosjekter og bestille direkte via MinOptimera reduserte vi risikoen for feil. Resultatet var tydelig: Vi opplevde en markant nedgang i antall feilleveranser på byggeplassen.

Mer penger i kassa

MinOptimera gir oss i tillegg full oversikt over hvilke varer som er på lager, til hvilken pris, og hvor lang eventuell leveringstid er. Resultatet er at vi kan jobbe mer effektivt, som igjen betyr mer penger i kassa, sier Thomsen.

Samle all dokumentasjonen

– Med liten administrasjon setter vi også pris på at vi kan samle all dokumentasjonen i MinOptimera. Det kan for eksempel gjelde hvilket parkettgulv som er brukt og gi opplysninger om hvordan det skal vaskes og vedlikeholdes, sier Thomsen.

Rett i Boligmappa

– Dagens regelverk tilsier jo at vi skal gi sluttkunden en komplett oversikt over hvilke produkter som er brukt i prosjektet, og i dag gjøres dette via Boligmappa til kunden.

Boligmappa er et slags servicehefte for boligen, og det fine er at denne ikke vil forsvinne, slik man ofte har opplevd med fysiske utskrifter og minnebrikker. Både for kunden og for oss er det derfor fint at dokumentasjonen fra MinOptimera enkelt kan lastes opp rett i Boligmappa, sier Thomsen.

Effektiv hverdag - etter litt tilvenning

– I tillegg kreves det jo alltid en viss tilvenning når man tar i bruk ny teknologi, spesi- elt når det kreves at man endrer rutiner. Hos oss måtte vi for eksempel venne håndverkerne våre til å få materialene levert direkte på byggeplass via MinOptimera, i stedet for at de selv kunne stikke innom nærmeste Optimera eller Montér byggevarehus.

I dag er imidlertid dette under huden på alle, og med tanke på hvor mye mer effektiv hverdagen vår er blitt, kommer vi aldri til å se oss tilbake, avslutter Thomsen.

MinOptimera 

Den digitale løsninger som gir landets håndverkere en enklere arbeidsdag.

  • Med MinOptimera har du tilgang til butikken og kontoret fra mobilen eller PCen, slik at du ikke trenger å stresse mellom kontor og byggeplass
  • Du får tilgang til hele Optimerakontoen din på PC, mobil eller nettbrett, med dine priser
  • Du kan handle i nettbutikken, opprette prosjekter og FDVrapporter, kalkulere og mengdeberegne jobbene dine, samtidig som du alltid har full oversikt over om varene du trenger er på lager, eller hvor lang tid det tar før de kommer 
  • Tilgang til all dokumentasjon, enten det er HMS, FDV eller monteringsveiledninger. Du kan også dokumentere prosjektet ved å lagre bilder rett fra mobilen

Alt du trenger er en samarbeidsavtale med Optimera!